Soms komen er ineens van die dingen op je pad, waarbij je direct denkt : Ja! Zo kwam ik vorige week een mooie actie tegen om last minute een dagtrip (Slangenreizen) te maken naar, jaja, Londen! Londen is 1 van mijn favoriete steden binnen Europa. Hoewel ik Londen al meerdere malen heb bezocht, was het voor Anita de eerste keer. En ik vond het ook wel eens tijd en dat wij het verdiend hadden om eens een spontaan een uitje te organiseren. Dus die maandag vroeg ik Anita of ze dezelfde week nog tijd over had om wat leuks te doen. En om het nog leuker te maken, heb ik de eindbestemming tot het moment van vertrek als verrassing bewaard.

collage (2)

Dus woensdagavond was het dan zover, laat in de avond stonden wij klaar in Breda om de bus in te stappen naar Londen. En ik weet het, er zijn misschien makkelijkere en comfortabelere manieren om naar Londen te gaan, maar omdat last-minute niet altijd geheel budgetproof is, is dit misschien wel een goede manier om toch ergens te komen voor een zachte prijs. En eerlijk is eerlijk, 1 dag Londen raad ik je ook niet perse aan wanneer je nog niet eerder in Londen bent geweest. De stad is zo groot en er is zoveel te doen. Maar gelukkig kon ik door mijn eerdere uitjes naar Londen, Anita toch in 1 dag veel laten zien, de belangrijkste hoogtepunten en gelukkig 1 van mijn favoriete plekken.

Dus na een  aantal uurtjes rijden, komen we aan in Duinkerke, Frankrijk. Hier gaan we aan boord van de ferry die ons naar Dover zal brengen. Gelukkig was het aan boord lekker rustig en konden we languit op de bankjes slapen om toch nog wat uurtjes slaap te pakken, want ja slapen in een bus is niet de meest ideale manier. Vanuit Dover is het nog een stukje rijden, maar dan komen we in de vroege ochtend aan in het drukke verkeer van Londen. Het is nog vroeg, dus veel gelegenheden zijn nog gesloten. We worden we praktisch naast de Big Ben gedropt wat ons gelijk kan laten beginnen om een aantal van de trekpleisters van Londen te bewonderen.

Na het uitzicht op de Big Ben en een bezichtiging van de buitenkant van de Westminster Abbey, lopen we via Whitehall langs Downing street. Deze wandeling brengt ons uiteindelijk lang Trafalger Square, richting Leicester Square. En omdat het nog wat vroeg is en wij nog een beetje op gang moeten komen, maken we even een koffiestop bij een klein koffietentje. Na een fijne cappuccino en een bak chai latte, belanden we in Topshop, een winkel waar Anita graag een kijkje wilde nemen.  Hierna neem ik haar mee richting Covent Garden, waar we door de bekende Covent Garden Market heen lopen. En hoewel dit er altijd prachtig uitziet, zijn we er eigenlijk te vroeg waardoor er nog veel gesloten is en er dus nog niet veel te beleven valt. Daarom besluit ik om te vertrekken naar een plek waar ik zelf altijd heel graag kom, Camden Town. Dus na een klein beetje gedoe bij het kopen van een metrokaartje, springen we in de metro richting Camden. Londen heeft een uitgebreid metro-netwerk en als je eenmaal doorhebt hoe het werkt kom je werkelijk overal!

Londen kent ook het regenachtige weer zoals hier, maar het is ons gegund en het is een heerlijke zonnige dag. Zoals verwacht kon Anita zich ook helemaal vinden in Camden town. Camden is een leuke alternatieve wijk en je kunt hier van alles vinden. De meeste gaan hier ook heen vanwege de Camden Lock Market. Dit kan ik je dan ook zeker van harte aanraden! Inmiddels is de Market uitgegroeid met aangrenzende markten als de Stables market, maar je kunt hier werkelijks van alles vinden en shoppen, van kunst en handvaardigheid tot kleding en heel veel eten van over de hele wereld. Het verbaast me dan ook niet dat we hier toch wat uurtjes gespendeerd hebben.

En na  het een en ander geshopt te hebben, is het dan toch tijd om toch nog even wat andere dingetjes te zien van Londen. Maar inmiddels begint de moeheid van de lange reis en korte nacht toch een beetje toe te slaan. Toch gaan we nog eventjes door en bereiken we via Oxford Street uiteindelijk ook het overweldigende Piccadilly Circus. Maar wanneer je dus net als ons moe bent, kan de drukte van deze omgeving best overweldigend te zijn. Dus besluiten we hier maar kort te verblijven en richting Tower Hill te gaan. Tijd voor een time out!

Even een lekker verfrissende kokoswater achteroverslaan geeft ons nog een klein beetje energie om een wandeling te maken langs de indrukwekkende Tower of Londen en een mooie overbrugging van de Tower Bridge. Dit zijn uiteindelijk wel de dingen die je bij een eerste bezoekje aan Londen eventjes gezien moet hebben. Inmiddels gaat het klokje ook wel weer tikken, dus besluiten we de metro richting onze verzamelplek te pakken.  En via een laatste wandeling via de Westminster Bridge, belanden we afgepeigerd op een bankje met onze laatste blik op de London Eye en de Theems.

En hoewel de bus nog steeds niet ultracomfortabel is, zijn we inmiddels wel zo moe dat we de terugreis toch veelal slapend weten door te brengen.

Al met al is het dus een behoorlijk vermoeiend uitje geweest, maar daardoor niet minder leuk. Het was leuk om er samen even uit te zijn en op pad en Londen is een stad die gewoon nooit verveelt!

Dus zeker als je gewoon een dagje wilt shoppen kan ik je dit zeker wel aanraden, voor de prijs van de reis hoef je het namelijk niet te laten. Voor een reisje naar Amsterdam met het ov ben je namelijk bijna hetzelfde kwijt.

Liefs uit Londen,

Arianne

Please follow and like us: